Professional Documents
Culture Documents
OPLEIDINGEN
ER
ST
GEE
VE
IE
Studiegids
Voor
Kwaliteit
en
Bewustzijn
AT
RRIJST UIT M
Vlinder
Trans-formatie
www.vitaopleidingen.nl
Inhoud
Trans-formatie ...................................................................................
Voorwoord ........................................................................................
Beroepsopleiding
Medische Basisvakken SHO Puur Plato ................................................ 6-11
Psychosociale - Medische Basisvakken SHO Puur Plato ......................... 12-15
Life Science Therapeut ......................................................................... 16-23
B. Het verrichten van alle verdere handelingen, die met het vorenstaande in de ruimste
zin verband houden of daartoe bevorderlijk
kunnen zijn. De stichting behoudt zich het
recht voor zonder algemene kennisgeving
wijzigingen aan te brengen in het lesprogramma alsmedede docentengroep.
Beroepsopleidingen .............................................................................
37
38
39
Het Cogito Ergo Sum (Ik denk dus ik ben) ....................................
40
Voorwoord
Accreditatiecommissies
CPION Centrum voor Post Initieel Onderwijs Nederland; Toetsing Hoger Onderwijs en Permanente
educatie.
C.T.B. Centraal Toetsingsbureau en advies Bureau.
K.T.N.O. Kwaliteit en Toetsing Natuurgerichte
Opleidingen.
Registratie
CPION Centraal Register Kort Beroeps Onderwijs
CRKBO.
Accreditatie
ita Opleidingen B.V. geeft al sinds 1993 Natuurgeneeskundige opleidingen en een opleiding Medische Basisvakken sinds 2005. Vita
Opleidingen B.V. heeft als eerste in de markt de CPION erkenning
voor de Medische Basisvakken gekregen in januari 2013 en voldoet
aan de Plato eindtermen sinds januari 2014.
Wij zijn er trots op dat wij ook in 2015 weer een accreditatie voor onze opleidingen hebben ontvangen. Nu voor onze nieuwe Registeropleiding Medische
Basisvakken SHO Puur Plato en de Registeropleiding Psychosociale - Medische Basisvakken SHO Puur Plato. Met deze opleiding kunt u in tien colleges
Medische Basiskennis volgens Plato eindtermen bemachtigen of in 13 colleges de Psychosociale - Medische Basisvakken volgens Plato eindtermen. Deze
opleiding is zeer aantrekkelijk voor therapeuten die al een diploma Medische
Basisvakken hebben, maar hun Plato toevoeging nog missen. De opleiding
is ook erg geschikt voor aankomend therapeuten en genteresseerden, die
eerst een basis willen leggen met de Puur Plato opleiding. De opleiding Medische Basisvakken SHO Puur Plato levert 27 ECTS punten op. De Registeropleiding Psychosociale - Medische Basisvakken SHO Puur Plato levert 46 ECTS
punten op.
Een goede basis dus, om van hieruit (of gelijktijdig) zich verder te verdiepen
door bijvoorbeeld onze opleiding Life Science Therapeut te volgen. Tijdens
deze opleiding wordt aan een breed scala capaciteiten, inzichten en vaardigheden gewerkt die iemand moet bezitten om als volwaardig therapeut
te kunnen presteren en de clinten doeltreffend te behandelen of (zonodig)
door te verwijzen.
Onze opleidingen gaan uit van integrale kennis en bieden naast de gebruikelijke, noodzakelijke theorie, veel praktijkoefeningen om zodoende de soms
ingewikkelde stof makkelijker op te nemen. Ook onze online lessen (via
AnyMeeting) , die wij verwerken in onze opleidingen, zijn aantrekkelijk en
toegankelijk voor de deelnemers. In het seizoen 2015-2016 gaan wij zeker
weer online in contact met onze studenten. Wij zullen op gezette tijden een
vragenuur instellen, zodat men met vragen en opmerkingen kan inloggen en
zodoende een direct contact heeft met een docent of een van onze coaches.
Er wordt tijdens de colleges ook gewerkt met gangbare medische apparatuur zoals bloeddrukmeter, stethoscoop, otoscoop, saturatiemeter en de
peakflowmeter. Studenten hebben tevens een iriscoop en microscoop ter
beschikking en er wordt geoefend op een levensgrote torso.
Natuurlijk worden alle colleges gegeven aan de hand van een duidelijke syllabus met een PowerPoint Presentatie.
Wij zijn ook voor het komende studie seizoen weer vol vertrouwen dat wij er
samen met onze studenten een leerzaam jaar van kunnen maken.
VITA
ER
ST
GEE
VE
IE
OPLEIDINGEN
AT
RRIJST UIT M
www.vitaopleidingen.nl
Registeropleiding Medische
Basisvakken SHO Puur Plato
Voor wie?
Opleidingsdoel
Verantwoording
Accreditatie
Eindtermen
De opleiding is opgebouwd uit verschillende onderwerpen verdeeld over 10 colleges. De onderwerpen omvangen het totale bereik van de
medische-, psychosociale- en farmacologische basisvakken inclusief vergadertechniek en praktijkintegratie/ praktijkoefeningen.
ECTS
Het volgen van de Registeropleiding Medische Basisvakken SHO Puur Plato levert, indien geslaagd voor het examen, 27 ECTS punten op.
Wat betekent dit voor de deelnemers?
1. Geslaagden ontvangen een diploma van Vita Opleidingen B.V.
2. Geslaagden ontvangen een diploma van de Stichting Hoger Onderwijs (SHO), met vermelding Plato.
3. Geslaagden worden opgenomen in het Abiturintenregister van het CPION.
4. Voor kandidaten die zich in het buitenland willen vestigen is een Nuffic verklaring beschikbaar.
5. Afgestudeerden en geregistreerde personen worden door alle beroepsverenigingen als zodanig erkend.
Er is voor gekozen om studenten de gelegenheid te geven in een evenwichtig logisch curriculum de basiskenmerken eigen te maken. Het
betreft de basiskenmerken in structuur en werking van de menselijke anatomie en fysiologie waarbij de direct gelieerde pathologien de
causale uitkomst vormen van het disfunctioneren van de betrokken structuren of werking. Op deze wijze wordt coherent gentegreerde
(basis)kennis overgedragen aan therapeutische beroepsbeoefenaren. Opbouw en structuur moeten logisch en consequent van aard zijn en
horizontale verbanden tussen de verschillende delen moeten zichtbaar zijn. Voorbeeld hiervan is dat elk nieuw onderwerp begint met de
anatomie en fysiologie om de lesdag daarna op de pathologie in te gaan. Hierdoor wordt er dus herhaald en verder verdiept wat maakt dat
de lesstof beter blijft hangen bij de student.
Lesstof
College
College 1
Algemene basiskennis. Anatomie & Fysiologie: Cellen en Weefsels, Ademhalingsstel sel.
College 2
College3
Pathologie: Hart en vaatstelsel, lymfe,- bloed en afweerstelsel. Anatomie & Fysiolo-
gie: Urinewegstelsel, Bewegingsstelsel.
College 4
Pathologie: Urinewegstelsel, Bewegingsstelsel. Anatomie & Fysiologie: Spijsverte ringsstelsel.
College 5
Pathologie: Spijsverteringsstelsel. Anatomie & Fysiologie: Zenuwstelsel, Hormoon stelsel.
College 6
College 7
Pathologie: Sensibel stelsel. Anatomie & Fysiologie: Genitaal stelsel, Levensfase 1 & 2.
College 8
College 9
College 10
www.vitaopleidingen.nl
College 2: Pathologie: Cellen en Weefsels, Ademhalingsstelsel. Anatomie & Fysiologie: Hart en vaatstelsel, lymfe,bloed en afweerstelsel.
Dit college is een verdieping van college 1. Wij gaan met het T-shirt erbij aan de slag met de pathologien die voorkomen bij de cellen en
weefsels en bij het ademhalingsstelsel. Er wordt geleerd om verbindingen te maken. Na deze bespreking gaan wij verder met de belangrijke functies die ons lichaam allemaal in petto heeft. Het hart- en vaatstelsel wordt verklaart en de anatomie en de fysiologie hiervan wordt
behandeld. Tevens komt het lymfe,- bloed en afweerstelsel aan bod. Het hart- en vaatstelsel wordt ook op het T-shirt getekend en zo krijgt
ons lichaam langzaam vorm.
College 3: Pathologie: Hart en vaatstelsel, lymfe,- bloed en afweerstelsel. Anatomie & Fysiologie: Urinewegstelsel,
Bewegingsstelsel.
In dit college wordt er uitgebreid stil gestaan bij de ziektes (pathologien) van het hart en het vaatstelsel. Waar lopen de belangrijkste vaten en met welke ziektes kan men hier te maken krijgen? Hart en vaatstelsel ligt nauw in verband met het lymfe,- bloed ,- en afweerstelsel.
Het bloed wordt door het hart door de vaten gepompt en het bloed heeft weer een belangrijke functie in het afweersysteem. Kortom het
is ontzettend belangrijk om kennis te hebben van de pathologien van het lymfe-, bloed- , en afweerstelsel, zodat er verbindingen gelegd
kunnen worden. Na de theoretische beschrijving van het urinewegstelsel en het bewegingsstelsel komt een deel practicum aan bod. Wat
komt er allemaal bij kijken en hoe staan bepaalde organen met elkaar in verband. Beide zijn ingenieus werkende stelsels.
College 7: Pathologie: Sensibel stelsel. Anatomie & Fysiologie: Genitaal stelsel, Levensfase 1 & 2.
De huid wordt aan van alles en nog wat blootgesteld in ons dagelijks leven, het beschermt ons tegen alles. Het is dus voor te stellen dat
kennis van pathologie van de huid erg belangrijk is om te weten als therapeut. Het zegt heel veel over de mens, een grauwe droge huid
heeft vaak een oorzaak, in dit college wordt hier aandacht aan besteed evenals de pathologie van het oor en het oog. Het genitaal stelsel
wordt onder de loep genomen, wat zijn nu de verschillen tussen man en vrouw en wat betekent dat. In het deel over levensfase komen
verschillende levensfases aan bod. Deze worden besproken en tevens wat daar bij komt kijken zoals rouwverwerking. Dit maak een ouder
mee, wat gebeurt er met iemand als men ziek wordt/ bent, maar ook als een als kind zijn lievelingsbal kwijt raakt.
www.vitaopleidingen.nl
College
Onderwerp
Datum
Docent
College 1
Zaterdag 19-09-2015
College 2
Vrijdag 9-10-2015
College3
Pathologie: Hart en vaatstelsel, lymfe,- bloed
en afweerstelsel. Anatomie & Fysiologie: Uri-
newegstelsel, Bewegingsstelsel.
Vrijdag 30-10-2015
College 4
Vrijdag 27-11-2015
College 5
Vrijdag 4-12-2015
College 6
Vrijdag 15-01-2016
College 7
Vrijdag 12-02-2016
College 8
Pathologie: Genitaal stelsel, Levensfase 1 & 2.
Farmacologie.
Vrijdag 4-03-2016
College 9
Gespreksvaardigheden, Psychopathologie,
introductie Psychologie, SOLK.
Vrijdag 18-03-2016
College 10
Vrijdag 15-04-2016
Examendata
Vrijdag 24 juni 2016
vrijdag 9 september 2016
10
Hart- en Bloedvaatstelsel
Ademhalingsstelsel, Huid
Endocrinologie, Urogenitaalstelsel
Pathologie, Immunologie
Zintuigen
Het bloed
Kennisintegratie van Gezond
naar Ziek
Gezondheidspsychologie/Gezondheidsrecht
Farmacologie/Farmacovigilantie
Basisvaardigheden, Niet
(H)Erkende ziekten & Alarmtekens
Jaargang: 2015/2016
Duur:
10 colleges
Collegetijden:
10.00-17.00 uur
Locatie:
Zeewolde
Studiekosten:
1275,00, inclusief
lesmateriaal en aan mel-
ding CPION
Examengeld:
100,00
Taxiservice:
Amersfoort C.S.- Zeewolde
v.v. 25,00/dag
Broodjeslunch:
9,75/dag
Lesmateriaal
Een syllabus per college
Anatomie en Fysiologie van de Mens van
L.L. Kirchmann, 17e druk, kwalificatieniveau 5 (waarde 99,00)
Atlas van het Menselijk lichaam van
Viqu-Martin (waarde 12,50)
Colho zakwoordenboek der Geneeskunde van A.A.F. Jochems/E.W.M.G. Joosten
(waarde 34,95)
T-shirt.
Docenten
De heer Dr. H.F. Dankmeijer, Biofysicus
Mevrouw drs. I.M. Koolsbergen, Arts
De heer drs. R.B.E.M. van Nistelrooi, Arts
De heer Dr. J. Schulpen, Arts en Chief Medical
Officer Novellas International SEMEA
(Southern Europe, Middle East & Africa).
Inschrijven
Tel: 0031 (0)36 5224950
Fax: 0031 (0)36 5234426
Email: info@vitaopleidingen.nl
Inschrijfformulier: www.vitaopleidingen.nl
Registeropleiding Medische Basisvakken SHO
Puur Plato.
Onder vermelding van:
De opleiding/Onderwerp;
De startdatum/dag;
Gebruik taxi-service;
Gebruik broodjeslunch vegetarisch/niet
vegetarisch.
Zie inschrijfformulier op pagina: 39.
www.vitaopleidingen.nl
11
Registeropleiding
Psychosociale - Medische
Basisvakken SHO Puur Plato
Voor wie?
De Registeropleiding Psychosociale - Medische
Basisvakken SHO Puur Plato is zeer aantrekkelijk
voor therapeuten die al een diploma Psychosociale - Medische Basisvakken hebben, alleen
hun Plato toevoeging nog missen. Daarnaast is
deze opleiding geschikt voor therapeuten die
de Medische Basisvakken met Plato erkenning
hebben afgerond en het Psychosociale deel hier
alleen nog aan toe willen voegen. De opleiding
is tevens uitermate geschikt voor aankomend
therapeuten en genteresseerden, die eerst
een basis willen leggen met deze opleiding en
daarna (of gelijktijdig) een vakgerichte opleiding
willen volgen zoals Life Science Therapeut.
Opleidingsdoel
Te komen tot een niveau gericht op, en professioneel inzicht in, de werking van het menselijk
lichaam, teneinde elke vorm van therapie een
medische professionele basis te verschaffen,
zodat de student aan het einde van de opleiding
de kennis en vaardigheden bezit om op grond
van diagnostische gegevens van de clint en op
basis van een ruime kennis van de anatomie en
fysiologie, een behandelplan op te stellen en
uit te voeren, mede gefundeerd op de psychosociale context van de persoon.
Verantwoording
In combinatie met de opleiding Life Science
Therapeut heeft deze opleiding de mogelijkheid
tot declaratiebevoegdheid bij zorgverzekeraars.
Accreditatie
De Registeropleiding Psychosociale - Medische
Basisvakken SHO Puur Plato heeft een officile
status. Daarmee is het een officile SHO Registeropleiding, die onder toezicht staat van het
bestuur van de stichting SHO. Wie met goed
gevolg de opleiding heeft afgerond, wordt niet
alleen opgenomen in het Abiturintenregister
van het CPION, maar ontvangt tevens naast
een diploma van Vita Opleidingen B.V. en een
officieel diploma van Stichting Hoger Onderwijs
Nederland (SHO).
12
In september starten wij met de Registeropleiding Psychosociale - Medische Basisvakken SHO Puur Plato. Met deze opleiding kunt u in dertien
colleges Psychosociale - Medische Basiskennis volgens Plato eindtermen
bemachtigen. Met een succesvol afgerond examen ontvangt u een diploma
van Vita Opleidingen B.V. en een diploma van het CPION met Plato aantekening. In dertien colleges wordt u door de volgende onderwerpen geleid:
Algemene basiskennis, Medische basiskennis en Psychosociale basiskennis.
Waarom volledig de Medische Basisvakken Puur Plato en niet een aangepaste versie met minder verdieping voor de opleiding tot Psychosociale
Basisvakken?
Omdat wij als Vita Opleidingen B.V. ervan overtuigd zijn dat een uitgebreide basis van Medische Basisvakken een must is voor de opleiding Psychosociale Basisvakken. Daarom hebben wij de eindtermen die Plato heeft
opgesteld voor de Medische Basisvakken toegevoegd aan de eindtermen
die de opleiding Psychosociale Basisvakken moet bezitten. Dit maakt dat
het een Registeropleiding Psychosociale - Medische Basisvakken SHO Puur
Plato is geworden.
Aantrekkelijke leermethode
Om het leren en studeren zo aantrekkelijk mogelijk te maken werken wij niet
alleen met hoorcolleges en de verplichte literatuur, maar passen wij het geleerde
toe in praktijkoefeningen en huiswerkopdrachten. Alle studenten krijgen een
huiswerkopdracht om een aantal ziektebeelden uit te werken volgens een vast
raamwerk. Deze worden dan verzameld en besproken.
Aan het einde van de opleiding worden deze samengevoegd en aan alle studenten verstrekt om als uniek naslagwerk te dienen voor toepassing in de praktijk.
Door herhalen en bespreken blijft de stof beter in het geheugen.
Om de anatomie inzichtelijker te maken zal worden gewerkt met de zogenaamde
T-shirt methode. Een ander voorbeeld van een huiswerkopdracht is het maken
van een sociale kaart van de eigen omgeving en hierover te rapporteren.
Tijdens de collegedagen wordt veel aandacht besteed aan het herkennen van zogenaamde rode en gele vlaggen. Dit zijn de medische- en psychosociale signalen
die door zorgverleners herkend en opgemerkt moeten kunnen worden.
Eindtermen
Aan het einde van de opleiding bezit de student:
Kennis van de medische basisbegrippen;
Algemene kennis van anatomie, fysiologie en pathologie van de mens.
Inzicht in het diagnostische proces in de geneeskunde en de reguliere en psychosociale behandelwijze;
Kennis over de wetgeving en gezondheidsethiek;
Kennis over gentegreerde geneeskunde;
Kennis van de rode en gele vlaggen;
Kennis over gezondheidsgedrag van mensen en de contextfactoren van invloed op welbevinden, ziekte en ziektebeleving;
Kennis van de medische en psychosociale behandelwijze;
Gespreksvaardigheden en therapeutische basisvaardigheden;
Kennis van de psychologie en psychopathologie;
Kennis van psychofarmaca en de psychiatrische behandeling.
De opleiding is opgebouwd uit verschillende onderwerpen verdeeld over 13 colleges. De onderwerpen omvangen het totale bereik van de
medische-, psychosociale- en farmacologische basisvakken inclusief vergadertechniek en praktijkintegratie/ praktijkoefeningen.
ECTS
Het volgen van de Registeropleiding Psychosociale - Medische Basisvakken SHO Puur Plato levert, indien geslaagd voor het examen, 46
ECTS punten op. Wat betekent dit voor de deelnemers?
1. Geslaagden ontvangen een diploma van Vita Opleidingen B.V.
2. Geslaagden ontvangen een diploma van de Stichting Hoger Onderwijs (SHO), met vermelding Plato.
3. Geslaagden worden opgenomen in het Abiturinten Register.
4. Voor kandidaten die zich in het buitenland willen vestigen is een Nuffic verklaring beschikbaar.
5. Afgestudeerden en geregistreerde personen worden door alle beroepsverenigingen als zodanig erkend.
Onderwerpen die terug komen in de collegedagen
Er is voor gekozen om studenten de gelegenheid te geven in een evenwichtig logisch curriculum de basiskenmerken eigen te maken. Het
betreft de basiskenmerken in structuur en werking van de menselijke anatomie en fysiologie waarbij de direct gelieerde pathologien de
causale uitkomst vormen van het disfunctioneren van de betrokken structuren of werking.
Op deze wijze wordt coherent gentegreerde (basis)kennis overgedragen aan therapeutische beroepsbeoefenaren. Opbouw en structuur
moeten logisch consequent van aard zijn en horizontale verbanden tussen de verschillende delen moeten zichtbaar zijn.
Voorbeeld hiervan is dat elk nieuw onderwerp begint met de anatomie en fysiologie om de lesdag daarna op de pathologie in te gaan.
Hierdoor wordt er dus herhaald en verder verdiept wat maakt dat de lesstof beter blijft hangen bij de student.
Beschrijving van de colleges 1 t/m 10: zie beschrijving van de Registeropleiding Medische Basisvakken SHO Puur Plato, paginas 8 en 9.
College 11: Introductie Psychosociale - Medische Basisvakken. Anatomie & Fysiologie dat samenhangt met psychosociale pathologie.
In dit college wordt stil gestaan bij wat nu Psychosociale - Medische Basisvakken is, wat is het verschil met alleen Medische Basisvakken. In
de Medische Basisvakken is er al kennis gemaakt met het psychosociale gedeelte. In colleges 11, 12 en 13 wordt deze kennis opnieuw bekeken, verder uitgepluisd en wordt er verdieping gezocht. Wij gaan terug naar de anatomie en fysiologie van de mens en nemen de psychopathologien door die daar bij horen. Een patint met hartkloppingen, druk op de borst, kortademigheid en duizeligheid kan iets aan zijn
hart hebben. Het kan ook het hyperventilatiesyndroom zijn. Hoe komt een therapeut daar nu achter en hoe legt men de juiste verbanden.
College 12: DSM IV & V, Diagnostisch proces, Risicodragende situaties. Psychopathologie: Leren, geheugen, denken en
intelligentie.
In de Medische Basisvakken Puur Plato hebben wij het al kort over de DSM-5 gehad. Wij gaan er nu veel dieper op in. Met elkaar wordt
een casus ontrafeld met de DSM-5. Er wordt stil gestaan bij risicodragende situaties zoals seksueel misbruik en wat hier het effect op
het lichaam en de geest kan zijn. Verschillende psycho-pathologien komen aan bod en er wordt naar verdieping gezocht en verbanden
gelegd. Sommige pathologien hebben een medische oorzaak, dit kan ook psychosociaal zijn. Het vraagt dus veel van de kennis van de
therapeut om goed door te vragen, de juiste vragenlijsten te gebruiken en intelligentie te gebruiken. Wat heeft het geheugen allemaal voor
kracht, hoe gebruikt men die en wat kan er allemaal mis mee zijn. Hoe leert men, zijn er verschillende vormen en wat zijn denkprocessen?
Waarom is het belangrijk om het IQ te weten of te meten? Hoe kan men dit allemaal toepassen in de Psychosociale Medische zorg die een
therapeut geeft.
College 13: Psychiatrische behandeling, Gebruik vragenlijsten, Basisvaardigheden met betrekking tot Cognitieve Gedragstherapie (CGT). Medische en psychosociale signalen, Rode en gele vlaggen.
In dit college gaan wij vooral kijken naar de behandeling van psychiatrische pathologien. Door een casus uit te werken met het gebruik
van een screeningslijst wordt er dieper op de stof ingegaan. Wat zijn de verschillende therapien, hoe kan ervoor gezorgd worden dat
iemand therapietrouw blijft. Wat kan psychofarmaca doen voor de patint. Op welke manier kunnen het beste de therapeutische basisvaardigheden ingezet worden en hoe. Daarnaast ligt de nadruk op signalen, medische en psychosociale rode en gele vlaggen. Wat zie, hoor
en eventueel ruikt en voelt men. Wat te doen met deze informatie en hoe te handelen.
www.vitaopleidingen.nl
13
College
Onderwerp
Datum
Docent
College 1
Zaterdag 19-09-2015
College 2
Vrijdag 9-10-2015
College3
Pathologie: Hart en vaatstelsel, lymfe,- bloed
en afweerstelsel. Anatomie & Fysiologie: Uri-
newegstelsel, Bewegingsstelsel.
Vrijdag 30-10-2015
College 4
Vrijdag 27-11-2015
College 5
Vrijdag 4-12-2015
College 6
Vrijdag 15-01-2016
College 7
Pathologie: Sensibel stelsel. Anatomie & Fysiologie: Genitaal stelsel, Levensfase 1 & 2.
Vrijdag 12-02-2016
College 8
Pathologie: Genitaal stelsel, Levensfase 1 & 2.
Farmacologie.
Vrijdag 4-03-2016
College 9
Gespreksvaardigheden, Psychopathologie,
introductie Psychologie, SOLK.
Vrijdag 18-03-2016
College 10
Vrijdag 15-04-2016
College 11
Vrijdag 29-04-2016
College 12
Vrijdag 13-05-2016
College 13
Vrijdag 3-06-2016
Examendata
Vrijdag 24 juni 2016
vrijdag 9 september 2016
14
Jaargang: 2015/2016
Duur:
13 colleges
Collegetijden:
10.00-17.00 uur
Locatie:
Zeewolde
Studiekosten:
1775,00, inclusief
lesmateriaal en aan mel-
ding CPION
Examengeld:
100,00
Taxiservice:
Amersfoort C.S.- Zeewolde
v.v. 25,00/dag
Broodjeslunch:
9,75/dag
NB: Deze opleiding is ook in 3 dagen te volgen.
Mits de vooropleiding bestaat uit een CPION
geaccrediteerde Registeropleiding Medische
Basisvakken volgens de Plato eindtermen.
Studiekosten van 3 aanvullende colleges na de
afgeronde Registeropleiding Medische Basisvakken SHO volgens Plato eindtermen of de Registeropleiding Medische Basisvakken SHO Puur
Plato: 500,00 inclusief lesmateriaal, inclusief
aanmelding CPION. Examengeld: 75,00.
Lesmateriaal College 1-10
Een syllabus per college
Anatomie en Fysiologie van de Mens van
L.L. Kirchmann, 17e druk, kwalificatieniveau 5 (waarde 99,00)
Atlas van het Menselijk lichaam van
Viqu-Martin (waarde 12,50)
Colho zakwoordenboek der Geneeskunde van A.A.F. Jochems/E.W.M.G. Joosten
(waarde 34,95)
T-shirt.
Lesmateriaal College 11-13
DSM-5, Beknopt overzicht van de criteria
(waarde 59,95)
Psychologie een inleiding van Philips G.
Zimbardo, Robert L. Johnson en Vivian
McCann (waarde 54,95).
Docent
De heer drs. R.B.E.M. van Nistelrooij, Arts.
Inschrijven
Tel: 0031 (0)36 5224950
Fax: 0031 (0)36 5234426
Email: info@vitaopleidingen.nl
Inschrijfformulier: www.vitaopleidingen.nl
Registeropleiding Psychosociale - Medische
Basisvakken Puur Plato.
3 aanvullende colleges Registeropleiding Psychosociale - Medische Basisvakken Puur Plato.
Onder vermelding van:
De opleiding/Onderwerp;
De startdatum/dag;
Gebruik taxi-service;
Gebruik broodjeslunch vegetarisch/niet
vegetarisch.
Zie inschrijfformulier op pagina: 39.
www.vitaopleidingen.nl
15
Voor wie?
Opleidingsdoel
Accreditatie
Verantwoording
16
Aantrekkelijke leermethode
Eindtermen
Aan het einde van de opleiding bezit de student de kennis en vaardigheid om op grond van diagnostische gegevens van de clint alsmede
breedspectrum therapeutische kennis, een behandelplan op te stellen en uit te voeren dat mede gefundeerd is op de psychosociale context van de persoon. En heeft de volgende vaardigheden:
Kan de student handelen volgens de beroepscode en beroepsprofiel;
Kan de student handelen volgens de wetten en regelgeving waar een natuurgeneeskundig therapeut
mee te maken kan krijgen;
Bezit de student kennis met betrekking tot het gezondheidsrecht en ethiek;
Bezit de student kennis omtrent de historische ontwikkelingen tussen alternatieve en reguliere geneeswijzen;
Kan de student het verschil tussen reguliere behandeling en niet regulier behandeling benoemen en
beschrijven wat integrale zorg is;
Kan de student benoemen wat ziekte is en wat gezondheid is;
Bezit de student kennis omtrent de sociaal psychische relatie met betrekking tot ziekte;
Bezit de student vaardigheden om op een anamnestische manier te komen tot de bron van de oorzaak
van de klachten van de patint en hiervoor een behandelplan voorschrijven;
Bezit de student vaardigheden om rode en gele vlaggen te herkennen, te erkennen en hierop te handelen;
Bezit de student vaardigheden die nodig zijn om een patint te verwijzen, hetzij naar het reguliere
circuit, hetzij naar een andere therapeut;
Bezit de student kennis en vaardigheden om een behandelvoorstel te schrijven;
Bezit kennis omtrent de pathogene omgevings- / milieu factoren in relatie tot de toegepaste therapie;
Bezit de student kennis om verschillende therapien te benoemen, bezit de student vaardigheden om
therapien te kunnen voorschrijven naar aanleiding van de klacht en deze uit te voeren;
Bezit de student kennis, kunde en vaardigheden die nodig zijn om een eigen praktijk te starten.
ECTS
Het volgen van Life Science Therapeut levert, indien geslaagd voor het examen, 60 ECTS op.
Wat betekent dit voor de deelnemers?
1. Geslaagden ontvangen een diploma van Vita Opleidingen B.V.
2. Geslaagden ontvangen een diploma van de Stichting Hoger Onderwijs (SHO)*
3. Geslaagden worden opgenomen in het Abiturintenregister van het CPION*
4. Voor kandidaten die zich in het buitenland willen vestigen is een Nuffic verklaring beschikbaar.
5. Afgestudeerden en geregistreerde personen worden door alle beroepsverenigingen als zodanig erkend.
*Na accreditatieafronding CPION.
Overheid
Volgens de overheid moet een therapeut aan een aantal voorwaarden voldoen:
Voldoende medische basiskennis ( HBO/Bachelor niveau);
Voldoende psychosociale basiskennis (HBO/Bachelor niveau);
Zich bewust zijn van de eigen grenzen en eigen deskundigheid;
Voldoende aandacht voor anatomie, fysiologie en pathologie;
Het bewaken van eigen professionele grenzen en kunnen inschatten van medische risicos;
Voldoende waarborg voor het leveren van veilige zorg;
Deugdelijke zelfstandige praktijkvoering.
Er is voor gekozen om studenten de gelegenheid te geven in een evenwichtig logisch curriculum de basiskenmerken eigen te maken. Het betreft kenmerken in structuur en werking van de mens. De opleiding
bestaat uit 6 modules en in totaal 15 colleges. Deze modules zijn: Inleiding; Mens en omgeving; Mens en
methodiek; Mens en psyche; Mens en energie; Mens als therapeut.
Op deze wijze wordt coherent gentegreerde kennis overgedragen aan therapeutische beroepsbeoefenaren. Opbouw en structuur moeten logisch consequent van aard zijn en horizontale verbanden tussen de
verschillende delen moeten zichtbaar zijn.
Voorbeeld hiervan is dat elke nieuwe module weer een stapje verder gaat en meer verdieping geeft. Wij
beginnen bij het begin, inleiding in de geschiedenis van de geneeskunde om langzaam in 15 lessen uit te
bouwen naar mens als therapeut. Hierdoor wordt in chronologische volgorde de kennis van de toekomstige therapeut bouwsteen na bouwsteen opgebouwd tot er na die 15 colleges een fundamenteel geheel is
ontstaan.
www.vitaopleidingen.nl
17
Module 1 - Inleiding
College 1: Geschiedenis van de Geneeskunde
Waarom is dit belangrijk om te weten? Het is toch geschiedenis, het hier en nu is totaal anders zou men zeggen. Is dat zo? Daar komt men
achter tijdens dit college, door helemaal terug te gaan is merkbaar dat de inzichten en gebruiken van toen nu ook weer terug komen. Het
is net als de mode, de basis is hetzelfde het is alleen een beetje opgefrist. Het gaat hierbij hoofdzakelijk om de hoofdstromen van voornamelijk de westerse geneeskunde die voortvloeien uit de tegenstellende gerichtheid die de kennis van natuur en geneeskunde van vader
op zoon overdroegen. Asclepiades vertegenwoordigt het methodisch onderzoek en de mening dat het menselijk lichaam bestaat uit grove
en fijne deeltjes (atomen). De fijne deeltjes bewegen zich binnen de grove delen. Als dit beweegt zoals het hoort is men gezond maar elke
belemmering van atomen maakt de mens ziek. Het betreft niet zozeer feitenkennis maar meer inzicht- en bewustwording van de huidige
situatie.
18
www.vitaopleidingen.nl
19
20
www.vitaopleidingen.nl
21
Module Deel 1
College
1 - Inleiding
Zaterdag 12-09-2015
2 - Mens en omgeving
2 Bio- Milieubelasting
Zaterdag 26-09-2015
De heer J. Noorlander
3 Ortho Ecologie
Zaterdag 10-10-2015
4 Algemene Voedingsleer
Zaterdag 24-10-2015
Mevrouw J. Gerrits
5 Middelen en Methoden
Zaterdag 07-11-2015
De heer J. Noorlander
Zaterdag 21-11-2015
De heer J. Noorlander
Zaterdag 12-12-2015
De heer B. Bouwman
Zaterdag 09-01-2016
3 - Mens en methodiek
Datum
Module Deel 2
College
4 - Mens en psyche
Zaterdag 23-01-2016
De heer H. Kluitenberg
Zaterdag 06-02-2016
De heer B. Bouwman
11 Gezondheidspsychologie/ gezondheidsrecht
Zaterdag 05-03-2016
De heer J. Noorlander
Vrijdag 11-03-2016
13 Magnetiseren 2
Zaterdag 02-04-2016
Zaterdag 23-04-2016
Zaterdag 21-05-2016
5 - Mens en energie
Examendata
Vrijdag 24 juni 2016
vrijdag 9 september 2016
22
22
12 Magnetiseren 1
Datum
Docent
Docent
Jaargang: 2015/2016
Duur:
15 colleges
Collegetijden:
10.00-17.00 uur
Locatie:
Zeewolde
Studiekosten:
Deel 1 1000,00
inclusief lesmateriaal,
start 12-09-2015
Deel 2 875,00
inclusief lesmateriaal,
start 23-01-2016
Examengeld 1
75,00
Examengeld 2
75,00
Taxiservice:
Amersfoort C.S.- Zeewolde
v.v. 25,00/dag
Broodjeslunch:
9,75/dag
Lesmateriaal
Syllabi
Atlas van het menselijk lichaam - Viqu
Martin (waarde 13,00)
Keac Milieugeneeskunde - Dr. J. Kamsteeg
De Bio-tensor kruiskop met etui (waarde
163,00)
Rondleiding cleanroom.
Docenten
De heer B. Bouwman, Natuurgeneeskundige
en Chinese en Indiase geneeskunde
De heer Dr. H.F. Dankmeijer, Biofysicus
Mevrouw J. Gerrits, Orthomoleculair ditist
De heer Dr. J. Kamsteeg, Biochemicus en dir.
KEAC
De heer H. Kluitenberg, Natuurgeneeskundige
en Iriscopist
Mevrouw drs. I.M. Koolsbergen, Arts
De heer J. Noorlander, Natuurgeneeskundig
methodoloog en dir. Vita Producten B.V.
De heer F. den Ouden, Magnetiseur
De heer Dr. J. Schulpen, Arts en Chief Medical
Officer Novellas International SEMEA (Southern Europe, Middle East & Africa).
Inschrijven
Tel: 0031 (0)36 5224950
Fax: 0031 (0)36 5234426
Email: info@vitaopleidingen.nl
Inschrijfformulier: www.vitaopleidingen.nl
Life Science Therapeut deel 1, Life Science
Therapeut deel 2.
Onder vermelding van:
De opleiding/Onderwerp;
De startdatum/dag;
Gebruik taxi-service;
Gebruik broodjeslunch vegetarisch/niet
vegetarisch.
Zie inschrijfformulier op pagina: 39.
www.vitaopleidingen.nl
23
Ratio-intutieve Methodiek
Bio-tensor deel 2
Voor wie?
Opleidingsdoel
Onderwerpen
Eindtermen
Verantwoording
Cursusdata
24
Jaargang: 2015/2016
Polariteitstesten uitvoeren;
Patint in balans brengen met de Bio-tensor;
Pijn behandelen;
Behandelen met de Piramide-Archeion;
Chakra kleuren testen;
Slaaprichting testen;
Bepalen van pathogene stoorzones;
Herkennen van stoorvelden.
Duur:
3 dagen
Collegetijden:
10.00-17.00 uur
Locatie:
Zeewolde
Studiekosten:
112,50/dag
inclusief lesmateriaal
en Trias-brontestdoos
Taxiservice:
Amersfoort C.S.- Zeewolde
v.v. 25,00/dag
Broodjeslunch:
9,75/dag
Lesmateriaal
Syllabi
Oefenmateriaal
Trias-brontestdoos (waarde 65,35).
Docent
De heer J. Noorlander, Natuurgeneeskundig
methodoloog en dir. Vita Producten B.V.
Inschrijven
Tel: 0031 (0)36 5224950
Fax: 0031 (0)36 5234426
Email: info@vitaopleidingen.nl
Inschrijfformulier: www.vitaopleidingen.nl
Ratio-Intutieve Methodiek - Bio-tensor deel 2,
Verdiepingsmodules Post HBO.
Onder vermelding van:
De opleiding/Onderwerp;
De startdatum/dag;
Gebruik taxi-service;
Gebruik broodjeslunch vegetarisch/niet
vegetarisch.
Zie inschrijfformulier op pagina: 38.
www.vitaopleidingen.nl
25
Opleidingsdoel
Cursusdata
Bloedonderzoek is een algemene naam voor alle bepalingen die worden gedaan in afgetapt bloed. Er zijn verschillende soorten bloedonderzoek te onderscheiden die uitgevoerd worden in een klinisch chemisch,
microbiologisch of klinisch farmaceutisch laboratorium. Bij Levend Bloed
Analyse worden met een microscoop een aantal aspecten van het bloed
onderzocht zoals de witte bloedcellen, de rode bloedcellen en de bloedplaatjes die in het bloed zitten. Zo wordt gekeken naar het kwalitatieve
aspect en naar de activiteit, zoals de doorstroming, de afvalstoffen en
eventueel aanwezige virussen, schimmels of allergien. Bij Droog Bloed
Analyse kan men met name de vrije radicalen belasting in het lichaam
herkennen en de ernst van de schade inschatten. Het onderzoek wordt
gedaan met behulp van microscopie.
Bij de gewone (helderveld) microscopie gaat men uit van een niet lichtgevend
object, dat met een lichtbron en een condensor op de juiste wijze verlicht moet
worden. Men kijkt dan eigenlijk naar de schaduw van het object en ziet het object tegen een donkere achtergrond. Schaduwvorming is echter alleen mogelijk,
als de golflengte van het gebruikte licht (veel) kleiner is dan de grootte van de
hindernis. Als het object slechts enkele golflengten groot is, zal er buiging optreden en kan het het object niet meer scherp door de microscoop waargenomen
worden.
De fasecontrastmicroscoop is voorzien van een speciaal faseplaatje, tussen de
condensor en het preparaat. Dit zorgt ervoor dat twee lichtbundels door het
preparaat vallen waardoor vrijwel transparante voorwerpen (cellen en dergelijke)
zichtbaar worden. Daardoor wordt het mogelijk in levende cellen de inwendige
structuur te zien.
Donkerveldmicroscopie is een vorm van microscopie waarbij het preparaat
zodanig wordt belicht dat er geen ander licht dan van het preparaat zelf in het
beeldveld komt. Men ziet het preparaat dan tegen een donkere achtergrond.
Daardoor zijn meer dingen te zien dan met gewoon licht mogelijk is.
Bepaalde bacterin met een spiraalvorm kunnen daardoor waargenomen worden
terwijl met normale verlichting deze te dun zijn om waar te nemen.
Levend- (en droog) Bloed Analyse vormt een waardevol diagnosemiddel binnen
elke therapeutische praktijk.
Eindtermen
De deelnemer is in staat op professionele wijze en volgens de daarvoor geldende veiligheidsprotocollen, bloed te prikken ten behoeve van microscopisch
bloedonderzoek.
De deelnemer is in staat middels microscopie, zowel donkerveld als helder
veld, onderzoek te verrichten naar bloedbeelden, de afwijkingen te herkennen ten opzichte van gezond bloed en te vertalen naar fysieke waarden.
26
Studiegids
Studiegids|| Uitgave 2015 - 2016
Jaargang: 2015/2016
Duur:
4 dagen
Collegetijden:
10.00-17.00 uur
Locatie:
Zeewolde
Studiekosten:
120,50/dag
inclusief lesmateriaal
en verbruiksartikelen
Taxiservice:
Amersfoort C.S.- Zeewolde
v.v. 25,00/dag
Broodjeslunch:
9,75/dag
Lesmateriaal
Syllabi
DVD Gebruikshandleiding microscoop
Verbruiksartikelen
Gebruik van Microscopen.
Docent
De heer B. Bouwman, Natuurgeneeskundige
en Chinese en Indiase geneeskunde.
Inschrijven
Tel: 0031 (0)36 5224950
Fax: 0031 (0)36 5234426
Email: info@vitaopleidingen.nl
Inschrijfformulier: www.vitaopleidingen.nl
Levend- (en droog) Bloed Analyse; Verdiepingsmodules Post HBO.
Onder vermelding van:
De opleiding/Onderwerp;
De startdatum/dag;
Gebruik taxi-service;
Gebruik broodjeslunch vegetarisch/niet
vegetarisch.
Zie inschrijfformulier op pagina: 38.
www.vitaopleidingen.nl
27
Magnetiseren
Voor wie?
Opleidingsdoel
Het aanleren van energetische- therapeutische vaardigheden door middel van gebruikmaking van universele energie, de gekanaliseerde overdracht. Het kunnen herstellen van
de energiebalans in het lichaam, waardoor
gezondheidsklachten verminderen en/of verdwijnen.
Cursusdata
28
Jaargang: 2015/2016
zich heen, tegenwoordig vaak de aura genoemd. Wanneer dit veld van dierlijk
magnetisme bij iemand verstoord of uit balans is, veroorzaakt dat gezondheidsklachten. Door middel van magnetiseren is de genezer volgens Mesmer in staat
eigen energie of kosmische energie aan de clint te geven. Hierdoor raakt de
energie stroom, het dierlijk magnetisme, weer in balans, waardoor de clint
geneest van de gezondheidsklachten. Tegenwoordig wordt deze theorie ook
wel aangeduid als het Mesmerisme.
Verantwoording
Vita Opleiding heeft gekozen voor het inzichtelijk maken van de energieoverdracht met als doel te komen tot een snelle praktisch gerichte vorm van
therapie, teneinde niet zozeer het hoofdprobleem van ziekte of klacht te
genezen, maar als ondersteuning van elke andere therapie of handelwijze.
Het voordeel voor therapeut en clint is hierbij dat tijdens de behandeltijd op
fysiek, psychisch-emotioneel niveau, behandelingen kunnen worden uitgevoerd
ter ondersteuning van het totale behandelproces, alsmede dit proces gecontroleerd kan worden aan de hand van uitkomsten van bijvoorbeeld Iriscopie,
Levend- (en droog) Bloed Analyse en andere therapievormen. De techniek van
het magnetiseren is ondergeschikt aan het totaal en wordt dus niet als een
afgerond behandelplan gezien.
Eindtermen
Duur:
3 dagen
Collegetijden:
10.00-17.00 uur
Locatie:
Zeewolde
Studiekosten:
112,50/dag
inclusief lesmateriaal
Taxiservice:
Amersfoort C.S.- Zeewolde
v.v. 25,00/dag
Broodjeslunch:
9,75/dag
Lesmateriaal
Syllabus
Docent
De heer F. den Ouden, Magnetiseur.
Inschrijven
Tel: 0031 (0)36 5224950
Fax: 0031 (0)36 5234426
Email: info@vitaopleidingen.nl
Inschrijfformulier: www.vitaopleidingen.nl
Magnetisren; Verdiepingsmodules Post HBO.
Onder vermelding van:
De opleiding/Onderwerp;
De startdatum/dag;
Gebruik taxi-service;
Gebruik broodjeslunch vegetarisch/niet
vegetarisch.
Zie inschrijfformulier op pagina: 38.
www.vitaopleidingen.nl
29
Iriscopie/Oogdiagnostiek
Voor wie?
Opleidingsdoel
Cursusdata
Het kijken naar ogen boeit mensen al eeuwen kijk eens in de poppetjes van mijn ogen, een uitdrukking die algemeen bekend is. Wat is er in
de ogen zoal te zien? Wat kan men met oogdiagnostiek doen?
Een iris bevat unieke informatie. Men kan de iris vergelijken met een vingerafdruk. Niemand op aarde heeft dezelfde iris. De structuur of het patroon dat de iris vormt is zo specifiek, dat een mens hieraan herkend kan
worden.
Iriscopie is een unieke methode om via de ogen een diagnose te stellen en informatie te krijgen over de lichamelijke en geestelijke balans van een mens.
Achter elke klacht ligt een oorzaak die via het oog zichtbaar wordt.
Met een iriscoop wordt in beide ogen gekeken naar onder andere de basis constitutie van de clint/patint, naar eventuele verkleuringen, lijnen en zogenaamde
openingen welke elk een eigen betekenis hebben. Na dit iriscopisch onderzoek
kunnen studenten uitleggen aan de clint/patint wat de oorzaak van het probleem, aandoening of ziekte is.
In deze verdiepingsmodule wordt aangeleerd hoe de behandelaar steeds dieper
in kan gaan op de poppetjes van de ogen. De lesstof is verdeeld over 3 colleges
College 1: Het oog; onder de loep genomen
College 2: De diepgang van het oog
College 3: Oogdiagnostiek van A-Z
Eindtermen
Aan het einde van de opleiding kan de student met een iriscoop, via de ogen,
een diagnose stellen en informatie verkrijgen over de lichamelijke en geestelijke
balans van de mens.
30
Jaargang: 2015/2016
Duur:
3 dagen
Collegetijden:
10.00-17.00 uur
Locatie:
Zeewolde
Studiekosten:
112,50/dag
inclusief lesmateriaal
Taxiservice:
Amersfoort C.S.- Zeewolde
v.v. 25,00/dag
Broodjeslunch:
9,75/dag
Lesmateriaal
Syllabi 1-2-3
Docent
De heer H. Kluitenberg, Natuurgeneeskundige
en Iriscopist.
Inschrijven
Tel: 0031 (0)36 5224950
Fax: 0031 (0)36 5234426
Email: info@vitaopleidingen.nl
Inschrijfformulier: www.vitaopleidingen.nl
Iriscopie/oogdiagnostiek; Verdiepingsmodules
Post HBO.
Onder vermelding van:
De opleiding/Onderwerp;
De startdatum/dag;
Gebruik taxi-service;
Gebruik broodjeslunch vegetarisch/niet
vegetarisch.
Zie inschrijfformulier op pagina: 38.
www.vitaopleidingen.nl
31
Opleidingsdoel
Cursusdata
32
Jaargang: 2015/2016
Duur:
3 dagen
Collegetijden:
10.00-17.00 uur
Locatie:
Zeewolde
Studiekosten:
112,50/dag
inclusief lesmateriaal
Taxiservice:
Amersfoort C.S.- Zeewolde
v.v. 25,00/dag
Broodjeslunch:
9,75/dag
Lesmateriaal
Syllabi 1-2-3
Docent
De heer Dr. H.F. Dankmeijer, Biofysicus
De heer J. Noorlander, Natuurgeneeskundig
methodoloog en dir. Vita Producten B.V.
Inschrijven
Tel: 0031 (0)36 5224950
Fax: 0031 (0)36 5234426
Email: info@vitaopleidingen.nl
Inschrijfformulier: www.vitaopleidingen.nl
Anatomie & Fysiologie Functies en processen uitgelicht; Bij- en nascholingsoverzicht;
Verdiepingsmodules Post HBO.
Onder vermelding van:
De opleiding/Onderwerp;
De startdatum/dag;
Gebruik taxi-service;
Gebruik broodjeslunch vegetarisch/niet
vegetarisch.
Zie inschrijfformulier op pagina: 36-38.
www.vitaopleidingen.nl
33
Appraisals
De heer B. Bouwman
De heer B. (Bert) Bouwman is ruim 25 jaar werkzaam geweest in het middelbaar onderwijs, trainer en coach en heeft nu ruim tien jaar zijn eigen praktijk
gebaseerd op de Chinese en Indiase geneeskunde. Zijn methodiek voortkomend uit de wetenschap dat een probleem niet op te lossen is door gaatjes te
laten vallen, is gestoeld op het ene met het andere te controleren. Hij maakt hierbij gebruik van de drie grootste stromingen van de geneeskunde namelijk
de Westerse, Chinese en Indiase omdat in deze drie grote stromingen alle kennis van verleden en heden besloten ligt. Na een gedegen academische omscholing voor Chinees Geneeskundig Therapeut is Bert Bouwman gestart met acupunctuur, Chinese kruiden, Tuina massage en voeding. Na diverse bij- en
nascholingen ook opgeleid in de Indiase en Orthomoleculaire geneeswijzen. De diagnostiek blijft voor hem een belangrijk deel gebaseerd op peilers van de
Chinese geneeswijzen. Hij is aangesloten bij de beroepsverenigingen Zhong, de V.B.A.G., de RBNG en SRBAG. Een docent die op enthousiaste en eigenwijze
wijze zijn studenten de mogelijkheden van de Complementaire Geneeskunde zal overdragen. De heer Bouwman heeft zich gespecialiseerd in Levend- (en
droog) Bloed Analyse.
De heer Dr. H.F. (Erik) Dankmeijer heeft de laatste jaren een consultatieve praktijk om mensen met een chronisch medische problematiek uitleg te geven
over de mogelijkheden binnen de reguliere geneeskunde en de vele alternatieve richtingen. Een vrijblijvend advies voor analyse en/of behandeling komt
hieruit voort. Uitvoerig en met kennis van zaken zal hij zijn specialisme, biofysica, en het belang van biofyische geneeskunde voor geneeswijzen in het
algemeen, uit de doeken doen. De biofysische geneeskunde houdt zich bezig met Biofysische processen binnen het lichaam (biologische reacties zoals
onder andere stofwisseling, uitscheiding afvalstoffen, warmteregulatie) en het zijn juist deze processen die een belangrijke rol spelen tussen gezondheid en
ziekte. Op begrijpelijke wijze zal de heer Dankmeijer tevens duidelijk maken hoe gegevens van clinten afkomstig van reguliere laboratorium diagnostiek en
biochemisch onderzoek in de therapeutische praktijk te integreren en te interpreteren zijn en hij zal vol enthousiasme handreikingen bieden deze informatie
in de natuurgeneeskundige praktijk toe te passen. Veel relatief eenvoudige bepalingen blijken dan belangrijke aanwijzingen te zijn voor een biofysische kijk
op ziekteprocessen en chronische aandoeningen waar hij het doorgeefluik is om dit reguliere in de alternatieve behandelpraktijk te integreren.
Mevrouw J. Gerrits
Mevrouw J. (Jacqueline) Gerrits geeft het college Algemene Voedingsleer. Dat mag dan algemeen klinken, maar is het allerminst wanneer zij dit doceert. In
1985 studeert zij af aan de Academie Ditiek in Nijmegen. Het lesgeven stroomt vanaf dat moment door haar aderen, evenals het plezier in, en de liefde
voor het analyseren van de individuele behoeften van de patint tijdens het herstel. Hierin betrekt zij de ervaring van haar studie voor Orthomoleculaire
Geneeskunde bij Gert Schuitemaker. Vooral de biochemie in relatie tot anatomie, fysiologie en pathologie krijgt haar speciale belangstelling. Als parttime
ditiste was zij ruim twee jaar werkzaam bij Dr. John Kamsteeg en ontwikkelde hier verder haar behandeling van voedselallergie. Na een opleiding Neuro
Emotionele Integratie (NEI) in 1997 betrekt zij spiritualiteit en levensvisie in haar missie. Deze aanpak richt zich op de invloed van emoties op allergie in het
algemeen en klachten van het maag-darmkanaal in het bijzonder. Zij raakt ervan overtuigd dat de manier van denken in belangrijke mate richting geeft aan
herstel en blijvende genezing op langere termijn. Drie jaar lang was zij als coach en mentor verbonden aan het instituut voor NEI, waarna zij kennismaakte
met de Bioresonantie als analyse- en behandelmethode. Tijdens haar college voor Vita Opleidingen BV geeft zij een theoretische toelichting op visie en
praktische kennis, om deze vervolgens in een praktijkgerichte oefening om te zetten. Het doel hiervan is de vrijheid van keuze voor aanpak te ontwikkelen.
Het zelfbewustzijn over de status, en de vrije keuze, van de patint als katalysator voor het genezingsproces. Sinds 1993 voert mevrouw Gerrits haar eigen
praktijk. Naast deze werkzaamheden is zij als ditiste verbonden aan een zorghotel en houdt hier spreekuur na doorverwijzing via huisarts of medisch specialist. Het volgen van haar college is een uitdaging voor iedereen, die zijn/haar mogelijkheden voor effectieve hulpverlening niet wil laten afhangen van n
behandelmethode, want...dat klinkt pas algemeen!
De heer Dr. J. (John) Kamsteeg geeft het college Ortho Ecologie, als een module van de opleiding tot Life Science Therapeut. Op niet-mis-te-verstane wijze
legt deze een aannemelijk verband tussen omgevingsfactoren en het ontstaan van ziekten. Hoewel het onderwerp op zichzelf serieus genoeg is, weet hij op
een luchtige manier de ironie van de commercile belangen aan de kaak te stellen. De heer Kamsteeg is Biochemicus, gepromoveerd aan de Landbouwuniversiteit van Wageningen, en directeur van het Klinisch Ecologisch Allergie Centrum (K.E.A.C.) in Weert. Als auteur van het boek HPU en dan...? Klachten
en ziekten als gevolg van pyrrolurie, omschrijft hij het proces waarbij, door een samenloop van factoren, duidelijk gedefinieerde ziekten tot andere ziekten
kunnen leiden. Zoals in veel andere benaderingen van de complementaire geneeskunde, heeft ook de heer Kamsteeg de toets der kritiek vanuit de reguliere
wetenschap over dit onderwerp, glansrijk doorstaan. Zijn theorie is inmiddels mondiaal geroemd. Een compilatie van zijn bevindingen, aangevuld met
talrijke orthomoleculaire adviezen, maakt deze module tot een onderdeel dat u niet mag- en wilt missen...
De heer H. Kluitenberg
Voor de heer H. (Andr) Kluitenberg lijkt beslist op te gaan dat passie gelijk staat aan pure potentie en prestatie. Met een achtergrond in de chemie en een
analytische instelling wist hij zich alle bagage die Vita Opleidingen hem kon bieden in korte tijd meester te maken. Naast jarenlange ervaring en opmerkelijke
resultaten in zijn praktijk voor complementaire geneeskunde, wilde hij zijn kennis en ervaring graag delen met andere studenten. Dit heeft geleid tot het
geven van een college Constitutieleer & Psychologie van oog en tong. Deze module is opgenomen in de beroepsopleiding voor Life Science Therapeut bij
Vita Opleidingen en heeft tot doel een duidelijke relatie te tonen tussen psychische kenmerken en de onbalans van organen. Inmiddels is dit aangevuld met
een driedaagse verdiepingsmodule. Het is in zijn praktijk steeds vaker een uitdaging om de emoties te isoleren van de fysieke klachten. Hiervoor gebruikt
34
hij meerdere meetpunten die een sluitende diagnostiek mogelijk maken. De samenhang tussen daadwerkelijke fysieke klachten (zonder organische storing)
en traumatische ervaringen lijkt voor veel therapeuten nog een onontgonnen gebied. Met een combinatie van Iriscopie en Chinese tongdiagnostiek weet
de heer Kluitenberg deze inzichten helder te ontsluiten en leert hij de signalen te herkennen. East meets West, ook in de holistische aanpak. De Westerse
irisdiagnostiek completeert in deze module op eigentijdse wijze de Oosterse zienswijze op een orgaan dat bespraakt en veelbesproken is, de tong. Anders
dan bij de polsdiagnostiek is het veranderende beeld van de tong veel trager, maar vertelt wel meer over de interne gesteldheid op een langere voorliggende periode. De vorm, structuur, kleur en beslag van de tong zeggen veel over de algehele constitutie in het algemeen en over de afzonderlijke organen
in het bijzonder. Dat de heer Kluitenberg in zijn eigen praktijk als derde meetpunt de levend bloedanalyse hanteert maakt hem in zijn totale aanpak redelijk
uniek en leidt tot een uiteindelijk diagnose die grenst aan absolute zekerheid. In zijn diagnostiek is hij gewoonlijk een man van vragen, maar nu geeft hij de
antwoorden. Houd hem in het oog, want na zijn college gaat hij zeker positief over de tong.
Mevrouw drs. I.M. (Titi) Koolsbergen is afgestudeerd als arts aan de VU in Amsterdam, werkte onder andere als arts assistent in de psychiatrie in Brussel
terwijl zij zich tevens verdiepte in de alternatieve geneeswijzen en opleidingen in de natuurgeneeskunde en hypnotherapie afrondde. Nadat zij zich vervolgens ging specialiseren in de verslavingsgeneeskunde en de noodzakelijke kwalificatie ervoor behaalde ging zij werken in het Jellinek kliniek te Amsterdam.
De Jellinek is onderdeel van Arkin, een instelling voor verslavingszorg en geestelijke gezondheidszorg in Amsterdam. Arkin biedt onder andere zorg aan
mensen met psychiatrische en ernstige psychische problemen, verslavingsproblemen en daaraan gerelateerde risicovolle levensstijlen. In 1992 behaalde
mevrouw Koolsbergen de opleiding voor Orthomoleculaire geneeskunde en startte samen met eem collega eind 1992 de Sint Janskliniek in Den Bosch, een
dagkliniek voor natuurgeneeskunde, gespecialiseerd in de behandeling van niet (h)erkende ziekten zoals, bijvoorbeeld chronische vermoeidheid, ME, voedingsintoleranties, mevrouw Koolsbergen ziet geen enkele reden zich niet verder te verdiepen in de moeilijke materie om alle ins- en outs te onderzoeken
en een gevolg is dan ook dat zij in 2004 de opleiding Bio-energetische geneeskunde heeft afgerond. Inmiddels auteur van drie vechtkookboeken, namelijk;
vechten met gerechten tegen candida en ME, tegen hoofdpijn en migraine en tegen glutengevoeligheid en coeliakie. Over een vierde boek wordt serieus
nagedacht! Vol van alle ervaringen en informatie is zij enorm enthousiast dit over te dragen. Met spirit zal zij haar lessen vorm geven en studenten inzicht
bieden in de moeilijke materie om zo meer therapeuten de mogelijkheid te bieden deze verontrustende klachtenpatronen te doorbreken. Zij zal richtlijnen
geven en handvatten aanreiken om zorg te dragen voor een effectieve benadering van deze moeilijk hanteerbare klachtenpatronen. Tevens zal zij vanuit
haar ervaring richtlijnen geven voor een goede praktijkvoering, anamnese en beroepshouding en ethiek.
De heer drs. R.B.E.M. (Raoul) van Nistelrooij heeft na ruime ervaring in de eerstelijns geneeskunde en advisering op bedrijfsgeneeskundig gebied, de overstap gemaakt naar een rol als adviseur binnen de verschillende wetgevingen die er zijn. Zijn ervaring is dat ieder persoon uniek is. Hierdoor bekijkt hij bij iedere beoordeling de persoon als geheel en geeft zijn advies op maat. In verschillende werkzaamheden heeft hij gewerkt als behandelend arts en adviserend
arts. Hierbij lag het accent op huisartsgeneeskunde, luchtvaartgeneeskunde, preventieve geneeskunde en militaire traumatologie.
Als docent heeft hij een volledig lesprogramma ontwikkeld voor basiskennis van fysiologie en anatomie. Na zijn opleiding geneeskunde heeft hij geprobeerd
zijn kennis zo breed mogelijk te houden. Dit heeft hij gedaan door te kiezen voor routes waarbij een breed spectrum van de geneeskunde aan bod kwam.
Een aantal aspecten van de geneeskunde trok zijn aandacht en daarin heeft hij zich verdiept. Dit zijn de psychiatrie en de acute geneeskunde. Later heeft
hij zich nog verdiept in kennisoverdracht en preventieve geneeskunde. In samenwerking met Vita Opleidingen heeft de heer van Nistelrooij het lesprogramma
voor de Registeropleiding Medische Basisvakken SHO Puur Plato, en de Registeropleiding Psychosociale Medische Basisvakken SHO Puur Plato samengesteld.
De heer J. Noorlander
De heer J. (Jan) Noorlander heeft na een werktuigbouwkundige opleiding, in de loop der jaren studies als Filosofie, Culturele Wetenschappen, Maatschappijwetenschappen maar ook medisch onderlegde studies als Medische Basisvakken afgerond. Met jarenlang lidmaatschap van het Nederlands Filosofisch Genootschap, waarvan 5 jaar als voorzitter, heeft de heer Noorlander zich bewezen een kritisch onderzoeker te zijn van de basis en fundamentele
overtuigingen en de analyse van begrippen die uiting geven aan dergelijke verankerde opvattingen. Diep doordringen tot de kern om tot een juist inzicht te
komen en te zoeken naar een samenhangend systeem van argumenten. Met de totstandkoming van Vita Producten B.V., 20 jaar geleden, waarvan de heer
Noorlander directeur is, heeft hij zijn ervaringen en kennis benut om te komen tot de ontwikkeling van natuurgeneeskundige middelen die diep tot de kern
van het probleem doordringen en zo tot volledig herstel te komen van ontstane fysieke of mentale chaos. Objectiviteit en common sense spelen hierbij een
belangrijke rol wat tot uiting komt in de door hem ontworpen en ontwikkelde testmethodieken, die objectiviteit waarborgen.
De heer F. (Frank) den Ouden heeft sedert 24 jaar een fulltime praktijk in Soest. Door zijn brede ervaring en belangstelling in alternatieve geneeswijzen
heeft hij een goede basis gelegd die hij voor het ondersteunen van zijn clinten noodzakelijk acht. In zijn praktijk gebruikt hij magnetiseren, verwerkings- en
bewustwordingstherapie, regressie en rencarnatietherapie en spirituele begeleiding behandelmethodes. Het doel hierbij is blokkades, onverwerkte problemen en ingesleten patronen zo snel mogelijk te traceren en op te lossen. Onafhankelijk onderzoek heeft uitgewezen dat ongeveer 92% van alle clinten
baat heeft bij deze wijze van behandelen. Bij Vita Opleidingen B.V. zal hij een aantal basiscolleges magnetiseren geven en tevens een Verdiepingsmodule
begeleiden.
Dr. J. (John) Schulpen doceert mede de opleiding Medische Basisvakken. De docenten van Vita Opleidingen B.V. zijn met grote zorgvuldigheid gekozen. De
heer Schulpen is een arts die zijn sporen in het klinische veldwerk ruimschoots heeft verdiend. Na zijn verrichtingen in het buitenland, waarvan 10 jaar in
Spanje, heeft hij aan het hoofd van een klinisch onderzoeksteam van samenwerkende ziekenhuizen in Belgi gestaan. In zijn huidige functie als Chief Medical
Officer, Novellas SEMEA (Southern Europe, Middle East & Africa) wordt de overdracht van zijn kennis, met een schat aan ervaring, een kostbaar goed. Veel
artsen die zijn aanvullende trainingen voor nascholing volgden zullen dit beamen. Het is dan ook als vanzelfsprekend, dat Vita Opleidingen B.V. de heer
Schulpen heeft gevraagd en deze bereid heeft gevonden ook de colleges Geschiedenis van de Geneeskunde en Farmacologie/Farmacovigilantie te verzorgen.
Hij weet zijn gehoor op aantrekkelijke en humorvolle wijze te boeien. Op een ongedwongen natuurlijke wijze slaagt hij erin de energetische ontwikkelingen
binnen de medisch therapeutische context een juiste plaats te geven. Hoewel er voldoende ruimte is voor interactie, weet hij de vaart erin te houden en
elimineert hiermee de kans op tijdrovende discussies. Het enthousiasme waarmee dit gebeurt heeft een zichtbaar niveau verhogend effect op de studenten.
De heer Schulpen behaalde zijn universiteit graad: Dokter in de Genees- Heel- en Verloskunde aan de universiteit van Brussel met grote onderscheiding. En
heeft op dezelfde wijze veel specialisaties verworven. En wanneer u niet enkele heerlijk, typisch Vlaamse, uitdrukking meeneemt naar huis, dan heeft u de
heer Schulpen niet gehoord... en dat zou een gemiste kans zijn.
www.vitaopleidingen.nl
35
Bij- en nascholingsoverzicht
Verdiepingsmodules - Post HBO
Beroepsopleiding
Inschrijfformulieren
Datum
College
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
Hart en Bloedvaatstelsel
Geschiedenis van de Geneeskunde
Algemene basiskennis. Anatomie & Fysiologie: Cellen en Weefsels, Ademhalingsstelsel
Bio-Milieubelasting
Intervisie: Inzicht in de ziekte van Lyme
Ademhalingsstelsel, Huid
Pathologie: Cellen en Weefsels, Ademhalingsstelsel.
Anatomie & Fysiologie: Hart en vaatstelsel, lymfe,- bloed en afweerstelsel
Ortho Ecologie
Algemene Voedingsleer
Pathologie: Hart en vaatstelsel, lymfe,- bloed en afweerstelsel.
Anatomie & Fysiologie: Urinewegstelsel, Bewegingsstelsel
Endocrinologie, Urogenitaalstelsel
Middelen en Methoden
Intervisie: Psychosociale factoren rond het Hans en Grietje syndroom
Ideomotoriek Bio-tensor deel 1
Pathologie: Urinewegstelsel, Bewegingsstelsel. Anatomie & Fysiologie: Spijsverteringsstelsel
Pathologie, Immunologie
Pathologie: Spijsverteringsstelsel.
Anatomie & Fysiologie: Zenuwstelsel, Hormoonstelsel
Levend (en droog) Bloed Analyse
Bio-fysica en Biochemische bepalingen
Pathologie: Zenuwstelsel, Hormoonstelsel.
Anatomie & Fysiologie: Sensibel stelsel
Zintuigen
Embryologie en stamceltheorie
Constitutieleer & Psychologie van oog en tong
Chakra Psychologie en de Oosterse visie
Pathologie: Sensibel stelsel.
Anatomie & Fysiologie: Genitaal stelsel, Levensfase 1&2
Het bloed
Endocrinologie en de lever
Kennisintegratie van Gezond naar Ziek
Pathologie: Genitaal stelsel, Levensfase 1&2.
Farmacologie
Gezondheidspsychologie/gezondheidsrecht
Magnetiseren 1
Gespreksvaardigheden, Psychopathologie, Introductie Psychologie, SOLK
Farmacologie/Farmacovigilantie
Magnetiseren 2
Psychopathologie, Psychiatrische behandeling, Rode en gele vlaggen
36
Info op pagina
11
18
8
18
11
8
18
18
8
11
18
19,24
8
11
8
19,26
19
8
11
32
20,30
20
9
11
32
11,20
9
11,20
20,28
9
11
20,28
9
Datum
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
Integrale geneeskunde
Kennisintegratie van Gezond naar Ziek
Introductie Psychosociale - Medische Basisvakken. Anatomie & Fysiologie dat
samenhangt met psychosociale pathologie
Basisvaardigheden, Niet (H)Erkende ziekten & Alarmtekens
DSM IV & V, Diagnostisch proces. Risicodragende situaties. Psychopathologie:
Leren, geheugen, denken en intelligentie
Praktijk en Ethiek/Reguliere onderzoeksmethoden
Psychiatrische behandeling, Gebruik vragenlijsten, Basisvaardigheden met
betrekking tot Cognitieve Gedragstherapie (CGT), Medische en psychosociale
signalen, Rode en gele vlaggen
Geschiedenis van de Geneeskunde
Algemene basiskennis.
Anatomie & Fysiologie: Cellen en Weefsels, Ademhalingsstelsel
Bio-Milieubelasting
Pathologie: Cellen en Weefsels, Ademhalingsstelsel.
Anatomie & Fysiologie: Hart en vaatstelsel, lymfe,- bloed en afweerstelsel
Ortho Ecologie
Pathologie: Hart en vaatstelsel, lymfe,- bloed en afweerstelsel.
Anatomie & Fysiologie: Urinewegstelsel, Bewegingsstelsel
Algemene Voedingsleer
Pathologie: Urinewegstelsel, Bewegingsstelsel.
Anatomie & Fysiologie: Spijsverteringsstelsel
Middelen en Methoden
Pathologie: Spijsverteringsstelsel.
Anatomie & Fysiologie: Zenuwstelsel, Hormoonstelsel
Levend- (en droog) Bloed Analyse
Bio-fysica en Biochemische bepalingen
Duur:
1 dag
Collegetijden:
10.00-17.00 uur
Locatie:
Zeewolde
Studiekosten:
112,50/dag
inclusief lesmateriaal
Taxiservice:
Broodjeslunch:
Bio-tensor:
32
11,20
13
11
13
21
13
18
8
18
8
18
8
18
8
18
8
19,27
19
O V Titel....................................................................
Adres:.................................................................................................................................................
Postcode/woonplaats:.....................................................................................................................................
Tel:............................................................................. Mobiel .............................................................................................
E-mail:..............................................................................................................................................
Ik ben
Plaats:................................................................Datum:.........Handtekening:....................................
Kopieer dit inschrijfformulier en stuur het op naar VITA Opleidingen BV, Antwoordnummer 9008, 3890 VB Zeewolde. U kunt het ook
per mail versturen naar info@vitaopleidingen.nl. U kunt zich ook online inschrijven op de website www.vitaopleidingen.nl.
Heeft u vragen? Neem dan contact met ons op: T: 0031 (0)36 5224950.
www.vitaopleidingen.nl
37
Ratio-intutieve Methodiek Bio-tensor deel 2 (bij voorkeur te volgen na basis college in Life Science Therapeut opleiding)
Datum
College
Info op pagina
24
26
Magnetiseren (bij voorkeur te volgen na basis colleges in Life Science Therapeut opleiding)
28
30
Iriscopie/Oogdiagnostiek
Embryologie en stamceltheorie
Endocrinologie en de lever
Integrale Geneeskunde
32
Inschrijfformulier Verdiepingsmodules
Naam/voorletters: ................................................... O M
O V Titel .......................................................................
Adres: .................................................................................................................................................
Postcode/woonplaats: ......................................................................................................................................
Tel: .................................................................................................... Mobiel.......................................................................
E-mail: ...............................................................................................................................................
Ik ben
38
Beroepsopleidingen
Ik schrijf mij in voor de opleiding:
O
Ten behoeve van het Abiturintenregister hebben wij de volgende gegevens van u nodig:
Voornaam(officile eerste voornaam voluit, tweede en volgende alleen letters): ................................................................................................
Geboorte achternaam: ..............................................................................................................................................................................................
Relatie achternaam: ..................................................................................................................................................................................................
OMO
V Titel: .........................................................................
Adres:...............................................................................................................................................
Postcode/woonplaats:.....................................................................................................................................
Tel:..................................................................................................... Mobiel.......................................................................
E-mail: ........................................................................................................................................................................................................................
Vooropleiding(en): ....................................................................................................................................................................................................
Alternatieve opleiding(en): .......................................................................................................................................................................................
Ik ben
Kopieer dit inschrijfformulier en stuur het op naar VITA Opleidingen BV, Antwoordnummer 9008, 3890 VB Zeewolde. U kunt het ook
per mail versturen naar info@vitaopleidingen.nl. U kunt zich ook online inschrijven op de website www.vitaopleidingen.nl.
Heeft u vragen? Neem dan contact met ons op: T: 0031 (0)36 5224950.
www.vitaopleidingen.nl
39
ER
ST
GEE
VE
IE
AT
RRIJST UIT M
Colofon
Tekst
Vita Opleidingen B.V.
Fotografie
Vita Opleidingen B.V.
Eindredactie, opmaak en realisatie
Steijger Communications B.V., Zeewolde
Verantwoording en ontwerp vlinder
Michael Telapary, Kunstenaar/Musicus,
Burgh Haamstede
Drukwerk
Veldhuis, Raalte
Adresgegevens
Vita Opleidingen B.V.
Gildenveld 49-53, 3892 DD Zeewolde
Postbus 114, 3890 AC Zeewolde
Tel: 0031 (0)36 5224950
Fax: 0031 (0)36 5234426
Web: www.vitaopleidingen.nl
E-mail: info@vitaopleidingen.nl
VITA
OPLEIDINGEN